Ademhalen

In een wereld die voorbij raast. Waarin je het gevoel hebt dat je moet rennen en vliegen om bij te kunnen benen, is ademhalen soms iets wat onderschat wordt. Wat wel vanzelf gaat.

Maar is dat zo? En hoe haal jij adem? Oppervlakkig? Hoog? Of juist heel laag?

Ik krijg ook vaak de volgende vragen: Wat te doen na een eetbui? Of op het moment dat je bewegingsdrang ervaart of hier aan hebt toegegeven? Wat is nu een fijne ochtendroutine?

Het is wetenschappelijk bewezen dat het focussen op je ademhaling, en daarbij een goede ademhaling, bijdraagt aan een goede mentale gezondheid.

Ik begin elke dag met ademhalingen, zoals op deze video. Om tot mijzelf te komen. Ruimte te creëren in mijn lichaam.

Het is een soort van reset. Wat ik vaak aanraad bij de drang om een eetbui of bewegingsdrang is het compleet iets anders doen. Een koude douche nemen, naar buiten terwijl het regent en stormt. Heel hard zingen en dansen met keiharde muziek aan.

Daarna raad ik doen deze ademhalingen aan om weer even tot jezelf te komen.

Je hersenen zijn opzoek naar een prikkel, deze werd gegeven door een eetbui, bewegingsdrang of uithongering. Geef je hersenen op een andere manier deze prikkel.

Dus probeer morgen, voordat je uit bed stapt, 10 ademhalingen te doen. Neus in, mond weer uit. 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.