Angst in herstel

De schijnveiligheid van een eetstoornis wordt gecreëerd doordat jij een langere periode in een bepaald patroon hebt gezeten wat jouw brein comfortabel heeft gemaakt.

Het is het overlevingsmechanisme van het brein en het lichaam. Elke keer dat het patroon wordt doorbroken gaan de alarmbellen af – terwijl je juist hetgeen doet wat nodig is om je lichaam te geven wat je nodig hebt. Voeding en rust.

Hoe slecht het soms voelt. Hoe eng en angstaanjagend het gevoel ook is, toen ik leerde dat het een hele normale reactie van mijn lichaam en brein was, kon ik hier veel meer respect voor hebben.

Ik leerde respect hebben voor de reactie van mijn lichaam en brein bij het aangaan van uitdagingen. Ik leerde deze omarmen, omdat ik begreep waar deze vandaan kwamen.

Ik leerde zitten in het gevoel van onveiligheid, waardoor ik mijn brein leerde dat het veilig was. Keer op keer.

Ademen door het onrustige gevoel. De emoties en gevoelens die er omhoog komen omarmend.

Een eetstoornis kan komen doordat je opzoek bent naar veiligheid en rust. Naar het jezelf mogen zijn. Naar het omarmen wie jij bent en wat je voelt, zonder oordeel. Het kan komen doordat je je niet geaccepteerd, gezien, geliefd voelde door je omgeving.

Zit er maar eens mee. Het is oké. Jij bent oké. Angst hebben en voelen is oké. 🤍

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.