BEWIJSDRANG DAT IK GEEN EETSTOORNIS MEER HEB

Het bewijzen na je eetstoornis dat je geen eetstoornis meer hebt.

Een lange tijd nadat ik mijzelf als ‘hersteld’ zag – merkte ik dat ik onbewust bezig was met het bewijzen aan mijn omgeving dat ik dit was.

Dit door overal ‘ja’ op te zeggen – ook al had ik er geen zin in. De voor mij in mijn eetstoornis wereld ongezonde dingen van het menu kiezen. Allemaal omdat ik bang was dat anders mijn omgeving zou denken dat ik een terugval zou hebben.

Ik linkte mijn eetstoornis nog aan mij, en daardoor was ik bang dat mijn omgeving dit ook zou doen.

Het is een lastige en overweldigende periode. Geen intense begeleiding van een psycholoog meer, je omgeving die je een lange tijd heeft gezien als ‘iemand met een eetstoornis’ en jij, die jezelf gaat ontdekken. Een nieuw pad inslaat.

Ik vond dat 1 van de meest uitdagende periodes: het compleet loslaten van de eetstoornis wereld en daarbij ook het loslaten wat anderen wel of niet zouden denken als ik een salade boven een broodje koos – omdat ik daar daadwerkelijk zin in had.

Ik heb hierin ondervonden dat, als JIJ voelt en weet dat jij kiest voor voedingsmiddelen omdat jij er zin in hebt, en hier geen aandacht aangeeft, anderen hier ook stap voor stap niet meer mee bezig zijn. Dat bijvoorbeeld jou ouders, broers of zussen, ook moeten wennen aan het idee dat jij bent gaan leren kiezen vanuit jou hart.

Zodra jij bent herstelt is dit het belangrijkste: keuzes maken vanuit jou hart, de angsten die jij hebt uitspreken en communiceren met jou omgeving én daarbij leren om al je gedachten te accepteren.

Zodra jij ondervind dat jij bezig bent met de gedachten: straks denken zij dat ik weer een terugval heb, is dit misschien wel jouw angst.

Het is je laatste stukje. Compleet loslaten wat je eet, hoe je eet en of dit iets te maken heeft met jou indentiteit.

De periode van de heftige eetstoornis gedachten is heftig – en deze periode mag een plekje hebben in jou. Op een gegeven moment is het beste wat jij voor jezelf kunt doen: jou pure zelf naar buiten laten komen en deze tonen.

Al eet je een salade – JIJ weet wat voor gevoel erachter zit en waarom jij deze keuze maakt. Wees eerlijk naar jezelf op deze momenten. ✨

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.