De eetstoornis vindt altijd wel weer een nieuw excuus of een andere manier om in je leven te komen

Gisteren had ik een gesprek met een cliënt. Een prachtige, lieve en bijzondere meid. Ze vertelde dat haar moeder taart had gebakken met een laag van koekjes. Het enige wat er in haar omging op het moment dat er aan haar werd gevraagd: ‘Wil je ook een stukje?’ Was: ‘koekjes, koekjes, koekjes. Er zit teveel suiker in. Dat is niet goed’. Waarop ik reageerde: ‘Lieverd, de eetstoornis vindt altijd wel weer een nieuw excuus of een andere manier om in je leven te komen. Al zijn het de koekjes die zijn gebakken waar teveel suiker in zitten – als deze banaan en dadel repen waren verzint de eetstoornis wel weer iets anders. Zoals dat je al genoeg fruit hebt gegeten die dag, of er zit ook teveel suiker in.’ Je waarheid is nog die eetstoornis gedachte op dit moment. Het schroomt met deze waarheid om bepaalde dingen te geloven als: ‘er zit teveel suiker in, ik heb al genoeg fruit gegeten, het past niet in mijn eetlijst.’ Dit omdat het een angst is, uit je comfort zone, iets wat nieuw is en je al een lange tijd heb4 vermeden.

Je hersenen proberen je te beschermen door excuses te verzinnen zodat je die angst niet hoeft te doorgaan. Zodat je veilig blijft. Het wil je beschermen. Het wil in lijn blijven werken met wat het geloofd/ is gaan geloven.
Als dit niet gebeurd, gaat het recht tegenin wat je geloofd en dat zorgt voor verwarring, frustratie en angst – en dat is waar het je voor wil behoeden. Prachtig overlevingsmechanisme. Maar het zit je wel in de weg op dit moment.

Dus we zullen even terug moeten naar de kern. De waarheid. Is deze écht waar of ben ik dit gaan geloven? En die angst, is deze realistisch? Wat gebeurd er echt als ik die taart ga eten?
En dan bewijzen. De uitdaging aangaan en jezelf bewijzen dat er NIETS gebeurd. Helemaal niets. Dat je angsten niet waar zijn, en jouw hersenen/lichaam jou niet hoeven te beschermen voor die taart. Die taart is geen beer die jou wil aanvallen, of een auto die met een noodgang jouw kant op komt.
Begin bij de kern, maak met jezelf de afspraak dat je die gedachten niet als waarheid gaat zien, ga er doorheen. Doe het. Bewijs jezelf dat deze angsten niet in lijn staan met wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. ✨

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.