De kracht van gedachten

Ik krijg vaak de vraag wat de eerste stap is naar het overwinnen van een eetstoornis en hoe ik mijn  obsessieve gedrag rondom eten en sporten heb kunnen veranderen.

Ik veranderde de manier van denken en waar ik in geloofde als mijn eerste stap.

Ik begon met het vechten tegen alle gedachten en overtuigingen die mij bang maakten voor eten en waardoor ik mijn lichaam ging haten.

Het is ons denken wat ons gedrag in de macht heeft.

Wanneer jij een rottige gedachte blijft geloven (bijvoorbeeld: ‘ik moet trainen en mag alleen gezond eten, anders word ik dik’). Zal jij naar deze overtuiging gaan handelen (bijvoorbeeld: je gaat trainen, houd jezelf streng aan een dieet en ontwikkelt mogelijk obsessief gedrag).

Het overwinnen van een eetstoornis houd in dat jij deze gedachten gaat analyseren en er andere, positieve en helpende gedachten voor in de plaats zet. Gedachten welke jou rust en tevredenheid geven.


Het vergt van grote eerlijkheid om er achter te komen welke gedachte jou helpt en welke niet.

Het vergt van kracht om voor jouw eigen gedachte te vechten. Vooral doordat er zoveel op social media word gegooid waardoor jij uit balans kan raken.

Het vergt van vertrouwen. Om te geloven in jouw eigen overtuigingen. Niet in overtuigingen die jij van de andere mensen om jou heen zou moeten geloven.

Het vergt van liefde. Liefde voor jezelf, voor jouw lichaam en respect voor alles wat jij bent als persoon.

Het vraagt van jou om je eigen geloofsovertuigingen te creëren en verantwoordelijkheid voor jouw eigen leven te nemen.


Vraag jezelf: ‘Op wat voor manier wil ik naar mijzelf kijken en spreken? Hoe zou ik graag willen denken? Welke positieve gedachten kunnen mij helpen om mijzelf te accepteren? Om los te laten wat andere mensen van mij verwachten en om een gezonde relatie met mijzelf, mijn lichaamsbeeld en voeding te krijgen?’

Het alleen al toelaten om na te denken over nieuwe gedachten en overtuigingen en het analyseren van je recente gedachten kan al een grote verandering creëren.

Dit is iets wat jij niet in 1 dag kunt veranderen. Dit heeft tijd nodig. Dat is oké. Je hoeft niet gelijk te veranderen.

Deze overtuigingen en gedachten zitten erg diep en draag jij waarschijnlijk al jaren mee. Jij hebt de tijd om deze gedachten en overtuigingen om te buigen. Om er tegen te vechten en om meer positieve gebeurtenissen in jouw leven te creëren.

Het heeft misschien maanden of jaren nodig om jouw overtuigingen te veranderen. Wat ik jou kan verzekeren: langdurige verandering heeft een goede en sterke fundering nodig. Deze fundering kun jij alleen creëren door jouw manier van denken te veranderen en tegen negatieve gedachten in te gaan.

Ik ben dagelijks bezig met het analyseren van mijn overtuigingen en om positieve overtuigingen boven negatieve overtuigingen te kiezen. Dit is voor mij soms ook een uitdaging. Wees in dit proces dus ook lief voor jezelf en leg de lat niet te hoog. Het is niet erg wanneer het niet in 1 keer allemaal lukt of wanneer de negatieve overtuigingen weer de kop op steken. Dit zal altijd kunnen gebeuren. Wanneer jij begint met het analyseren ben jij al in staat om deze negatieve overtuigingen te veranderen en om te buigen.


Opdracht: Wat jij dagelijks kunt doen is het opschrijven van alle negatieve, neerbuigende en vervelende overtuigingen en gedachten die jij hebt. Alles wat jou tegenhoud om te doen wat jij echt wilt. Wat jou angst geeft, verdrietig of juist bang maakt.

Duidelijkheid is de kracht van verandering. Wees niet bang om eerlijk te zijn. Juist wanneer jij eerlijk bent creëer jij een opening om te veranderen.


“A thought is harmless unless we believe it. It’s not our thoughts, but our attachment to our thoughts, that causes suffering. Attaching to a thought means believing that it’s true, without inquiring. A belief is a thought that we’ve been attaching to, often for years.”
Byron Katie.

Author: Lianne

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.