De regels van de natuur gelden ook voor jou!

Wanneer je in de fase van het overwinnen van je eetstoornis zit heb je veel eten nodig. Het vervelende is dat wanneer je een eetstoornis hebt je het vaak moeilijk vindt om dit te accepteren en te geloven dat dit zo is. Hoeveel feiten er ook op tafel liggen, hoeveel mensen in hun herstel hun verhalen delen en hoeveel artikelen je ook leest.

De cliënt is er vaak van overtuigd dat hij/zij ‘bijzonder’ en ‘anders’ is en de wet van energie niet voor hen geldt. Zonder ook maar enig bewijs. Zonder ook maar realistisch na te denken.

Dit ‘waanbeeld’ wordt vaak ook nog bewezen wanneer de cliënt aankomt in het beginstadium van het herstel bij het volgen van een minimale eetlijst.

Het opeens aankomen van deze kilo (‘s) gebeurd door een paar factoren: onderdrukt metabolisme (100 gram appel weegt ook 100 gram in jouw lichaam) en in veel gevallen ook het vasthouden van vocht (wat soms een wel een paar kilo’s als gevolg kan hebben). Als herstellende kan je dan als conclusie trekken dat het ophogen van calorieën je nog meer en sneller aan laat komen. Maar wanneer het lichaam ondervoed is werkt het niet zo.

Wanneer jij je inname verhoogd wordt je metabolisme sneller. Dit is simpele wetenschap, echter denkt degene met een eetstoornis in zijn of haar herstel dat dit niet voor hem/haar geldt. In zijn of haar gedachten is zij/hij ‘anders’.

Ik dacht dit ook toen ik begon aan mijn herstel. Ik was alsmaar opzoek naar bewijs dat dit niet waar zou zijn. Artikel naar artikel op google. Ik vond het en ik heb het ervaren en het mijzelf bewezen.

Jouw lichaam is een hele slimme machine. Het doet er alles aan om je in leven te houden. Wanneer jij jezelf uithongert verlaagt je BMR (het aantal calorieën wat jouw lichaam in rust verbrand, Basal Metabolic Rate). Jouw lichaam heeft geen energie meer om bijvoorbeeld een regelmatige menstruatie te behouden, om jouw botten en haar te doen laten groeien en ook niet om je warm houden. De kleine hoeveelheid energie wat het binnen krijgt gebruikt het om je simpelweg in leven te houden en het probeert dit op te slaan als energie wanneer dit echt nodig is.

Zelfs bij minimale lichaamsbeweging heeft je lichaam energie nodig. De oplossing? Je lichaam gaat zichzelf opeten: lichaamsvet, botten, orgaanweefsel en spieren. Je verliest dus niet alleen lichaamsvet maar je hele lichaam verminderd als het ware.

Het is zelfs zo dat wanneer jij jezelf voor een langdurige tijd uithongert je hart kan gaan krimpen (je hart is een spier en spieren verdwijnen zodra jij geen energie (eten) binnen krijgt). Op het moment dat je weer gewicht aankomt krijg je deze dingen ook weer terug. Alleen wanneer jij je lichaam de energie geeft die het nodig heeft om dit mogelijk te maken.

Ik herhaal; jouw lichaam is slim en lichaamsvet is belangrijk. Lichaamsvet is niet overtollig gewicht. Het is een levend hormoonproducerend orgaan.

De eerste prioriteit van je lichaam wanneer je start met herstellen is het aankomen van lichaamsvet om je organen te beschermen, het warm te houden en om het ergens van te laten eten wanneer jij jezelf weer te kort doet. Dit is wat jouw lichaam denkt dat je weer gaat doen. Je lichaam vertrouwt jou niet meer. Wanneer jij je lichaam niet genoeg eten geeft zal het je niet meer zo snel vertrouwen. Ook al eet je en blijf je eten en kom je aan in gewicht. Je zit nog steeds in een stadium van ondervoeding.

Bij het begin van je herstel zal je de calorie inname langzaam moeten ophogen. Sommige mensen starten met 1200 kcal (wat heel laag is) en bouwen het vanaf die inname langzaam omhoog tot ongeveer 2500-3000 en misschien daar nog wel boven. Herstel nooit en begin nooit met ophogen zonder toezicht van een arts, diëtiste of een goede eetlijst.

Houd jezelf niet voor de gek door te denken dat 3500 of meer calorieën betekent dat je 1 of 2 kg aankomt. Of dat wanneer je diëtiste zegt dat jij met een bepaalde eetlijst precies 0.5 kg per week aan gaat komen. Je lichaam is geen rekenmachine. Grote kans dat je wel meer calorieën nodig hebt.

Mensen zonder eetstoornis hebben hun lichaam niet duizenden calorieën te kort gedaan en het hierdoor verwaarloost. Wanneer zij voor een periode een hoger aantal calorieën eten zal dit ervoor zorgen dat zij aankomen. Wanneer iemand in het verleden zichzelf voor een lange tijd heeft beperkt in het binnenkrijgen van calorieën opeens een grotere hoeveelheid gaat eten, gaat dit naar lichaamsherstel en een beetje aankomen in gewicht. Dit is allebei cruciaal. Hormoonproducerend lichaamsvet om je organen te beschermen en je menstruatie weer in gang te brengen (wanneer je deze hebt verloren) je warm te houden, je spieren te herstellen en hierin aan te komen (in het proces van uithongeren verlies je veel spieren).

De meest belangrijke plek waar lichaamsvet word opgeslagen is rond je innerlijke organen om deze te beschermen. Dit is waarom je lichaam de neiging heeft om lichtelijk meer gewicht aan te komen op je buik dan bijvoorbeeld op je rug. Je lichaam heeft geen idee dat dit voor veel mensen met een eetstoornis de grootste nachtmerrie is. Je lichaam leest geen Vogue of Womens Health. Het maakt voor je lichaam niet uit HOE je er uitziet. Het wil jou alleen maar weer gezond maken en krijgen.

En om het nog eens erger te maken zal een opgeblazen gevoel en het vasthouden van water jou er doen uitlaten zien alsof je zwanger bent. Ik heb goed nieuws: wanneer jij jezelf goed blijft voeden en het genoeg geeft en het lichaam jou hierdoor gaat vertrouwen, zal het gewicht zich gaan verdelen over je lichaam. Maar ik herhaal dit nog een keer: wanneer jij het blijft uithongeren op je weg naar herstel zal je lichaam zich nog meer gaan verzetten en behoedzaam omgaan met het verdelen van het gewicht op je lichaam.

Dus wat moet je gaan doen? Luister naar je therapeut, psycholoog, coach, diëtiste, en je lichaam wanneer het aangeeft dat het honger heeft en eet elke dag genoeg. Wat je eetstoornis ook tegen je vertelt. Wanneer jij last krijgt van extreme honger en hierdoor gaat overeten is dit niet omdat je een ‘emotionele eter’ bent en hierdoor een binge eetstoornis ontwikkeld, maar doordat je lichaam soms uit wanhoop alles wilt hebben en alle energie nodigt heeft die je lichaam zo goed kan gebruiken.

Heb je gemerkt dat je opeens geobsedeerd bent met bakken, koken, voedingsblogs, voeding en mooi servies of net dat ene bakblik wat in de aanbieding is? Dit komt doordat je lichaam alleen maar aan eteneteneten kan denken. Het spijt me dat ik dit zo moet zeggen maar die bak skills die jij opeens hebt ontwikkeld kunnen een klein beetje komen door het feit dat jij ondervoed bent. Net zoals je obsessie met gezonde voeding of veganisme. Het is een vorm van controle, geen weg naar goede gezondheid. Als het wel zo zou zijn dat jij alleen maar ‘gezond’ wilt worden dan zou jij jezelf nooit uit laten hongeren, overgegeven of laten laxeren.

Merk je dat je opeens aan het ‘dromen’ bent over ‘verboden’ voedsel wat hoog in calorieën is? Heb je constante drang om te gaan bingen? Dit is allemaal doordat je ondervoed bent.

Goed nieuws; wanneer je bent hersteld zal het omgaan met vrienden en leuke dingen doen veel interessanter worden dan het maken van die raw vegan kwarktaart voor je familie. Je zal waarschijnlijk gaan fantaseren over seks en niet over dat ene recept. Je zal romans lezen, geen kookboeken. Je zal de waarde van je leven laten afhangen van leuke en mooie gebeurtenissen, liefde, geluk. Niet door calorieën en gewicht.

DAT IS WAAR HERSTELLEN OVER GAAT.

Maar wacht eens even. De gemiddelde calorie inname voor een persoon is tussen de 2000-2200? Ja en nee. De gemiddelde persoon heeft zichzelf niet voor een lange tijd uitgehongerd en zichzelf duizenden calorieën tekortgedaan. De meeste mensen onderschatten hun calorie inname, de mensen met een eetstoornis overschatten deze. De gemiddelde persoon vergeet vaak de latte met extra karamel saus en slagroom, dat ene handje noten of die plak cake aangeboden door een collega op kantoor bovenop hun dagelijkse inname te tellen.

Het vreemde, maar toch logische feit is dat mensen in hun herstel die dagelijks rond de 3000 calorieën eten, langzamer aankomen dan de mensen die 2000 calorieën eten. De 3000 calorieën eter zal ook meer positieve effecten ervaren zoals: meer energie, beter humeur, sneller herstel van botten, organen en spieren. Minder bingen en nachtzweten.

(Ja ik weet het, dat verschrikkelijke nachtzweten zal overgaan.)

En nog 1 ding: als jij 2800 calorieën gaat eten maar door een stevige training of door een rondje te hardlopen 800 calorieën verbrand, krijg je nog steeds alleen maar 2000 calorieën binnen en houd je dus die ondervoeding van je lichaam in stand. Gooi geen hoognodige energie weg door onnodig te gaan sporten. Dit zal je lichaam alleen maar afbreken.

Kleine voetnoot: voel je vrij om 2000 calorieën of minder te eten in je herstel maar verwacht niet dat je hierdoor volledig gaat herstellen. Je metabolisme is niet gelijk vernietigd. Het is onderdrukt en dit zal blijven totdat jij het genoeg energie geeft om deze te repareren. Het herstelproces is de tijd om goed voor jezelf te gaan zorgen en echt te ontspannen. Eet 2500-3000 calorieën en laat je lichaam het werk doen. Je lichaam weet wat het doet. Je zal zeker geen spijt krijgen!

Bronnen:

“If you eat 3000 calories every day and stay completely sedentary, then that’s 21,000 calories that go into you for one week.

That may sound like a lot however we have to subtract the 7,000 needed for the actual fat and muscle rebuilding that has to happen each week. Fat is not an energy storage unit, it is the largest and most critical hormone-producing organ in your body.

That leaves 14,000. But then there is the amount just to keep you breathing, heart beating—that basal metabolic rate thing that just keeps you alive. Estimating, that assigns another 7,000 or so.

To repair damaged heart, skin, nails, hair, kidneys, digestive system, brain areas, bone and blood formation systems…you are actually giving your body only 1,000 calories a day to go to that effort. That’s if you dependably eat 3,000 calories each day.

The less you eat, the longer it takes to recover as the harder it is for your body to find any excess energy to repair the damage.”
– http://www.youreatopia.com/blog/2011/9/13/phases-of-recovery-from-restricted-eating.html

“Most people are surprised to learn just how many calories it takes to reverse the malnutrition of anorexia. (Some doctors are surprised about this, too.) While no one can explain exactly why this is true, the answer probably has
to do with how the metabolism is altered by malnutrition”
– http://www.maudsleyparents.org/images/printerfriendly_recipes.pdf

“In the 2 to 6 weeks after completion of re-feeding and termination of a weight restoration program, patients with anorexia nervosa required greater than normal caloric intake to maintain a stable weight and had elevated levels of activity. By contrast, such patients studied 6 months or longer after weight recovery had normal caloric intake and activity levels. The prolonged delay in normalization of caloric intake and activity is mirrored by the slow resolution to normal of the neuroendocrine dysregulation that characterizes this disorder. This suggests that treatment for weight maintenance in anorexia nervosa should be extended aggressively for months after the return of a healthy weight so as to restore normal neuroendocrine function and thereby enhance the likelihood of permanent recovery.”
http://health.ucsd.edu/specialties/psych/eatingdisorders/neurobiology/Pages/publications.aspx

“Substrate use after overnight fast indicated an abnormally high use of carbohydrates.”
– http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3183853

“Does your metabolism ever recover from having an eating disorder? Recovered anorexics had a higher rate of fat oxidation (the body’s ability to break down big fat molecules and use them for energy), but even then the differences in body composition were basically null. Anorexics two years out of recovery had about the same BMR as those who were never anorexic.”
“They found that their BMR increased significantly within the first two weeks of refeeding.”

‘In conclusion – I was wrong. My metabolism is not permanently screwed up. Neither is yours. Initially we gain back weight that was important for our survival, as shown by how low our metabolism got when we were at our sickest. After that? Our metabolism and body requirements mirror those of people who NEVER suffered through an eating disorder. Who else can benefit from these studies? Yo-yo dieters, chronic dieters, people trying to slowly go into Intuitive Eating…these studies cross a wide range of potential eating issues.

Recovery is possible. It’s a long term uphill battle and never an overnight thing. Give your body time to adjust, your mind time to adjust, and find lots of support and love amongst those around you. You have time to turn your life around, it’s never too late’“
– http://www.barbellsandbeakers.com/2012/07/04/does-your-metabolism-ever-recover-from-having-an-eating-disorder/

’’What I realize now is that my body was STILL lacking in nutrients and healthy fats – and bingeing was its way of forcing me to get those calories! Even though I thought I was eating enough and moderating my exercise routine, I was still over-doing it; my body was exhausted and running on empty. The truth is, I needed some real time off from exercise and I needed to eat a LOT more food than I thought.”
– http://fitting-it-all-in.com/guest-post-hopes-recovery-story/

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.