Een eetstoornis kan voelen als een uitweg

Hetgeen wat ik het meeste heb geleerd in herstel is mijn emoties er laten zijn, en geen angst meer hebben om echt te voelen.

Een eetstoornis kan voelen als een uitweg. Een uitweg voor emoties. Een uitweg van gevoelens.

Een veilige haven. Beschermend en helpend op korte termijn.

En dit is het ook. Op korte termijn werkt het – maar op lange termijn wordt het patroon destructief en kan het jou alleen maar kapot maken, zoals het jezelf verbergen in een eetstoornis jouw lichaam naar de klote werkt.
En het niet laten zijn van emotie en gevoel, zorgt ervoor dat ze opgeslagen blijven in je lichaam.

Wat ik vertel in mijn online programma’s, en een oefening die ik meegeef, is: het leren surfen op de golven van de zee.

Het leren surfen op de golven van de emotie.
Het leren surfen op de golven van het gevoel wat deze emotie opwekt.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat als we het er laten zijn, en we door de meest onrustige en pijnlijke momenten ademen, het gevoel wegvloeit als een golf in de branding.

Wat wij onszelf zijn gaan aanleren is dat we iets met ons gevoel en emotie moeten doen, wat ons brein heeft opgeslagen en als korte termijn oplossing is gaan gebruiken en als de enige oplossing is gaan zien. En het veranderen van dit patroon is voor ons brein onveilig, kwetsbaar en niet hoe ons brein ons kan beschermen.

De schijnveiligheid van een eetstoornis – is ons brein die ons wil beschermen omdat het patroon het enige overlevingsmechanisme is, wat ons brein kent.

Door te doen, net zoals wat ik altijd zeg over tegengestelde handelingen uitvoeren en eetuitdagingen aan te gaan, ga je leren dat emoties niet eng zijn en gevoelens niet eng zijn.

Ze helpen je. Ze zijn er om jou iets te vertellen. Dus probeer het volgende eens:

1. Ga op de grond zitten, ogen dicht.
2. Haal 10 keer heel diep adem, en adem helemaal weer uit.
3. Blijf dit herhalen totdat het gevoel/onrust minder wordt.
4. Vraag jezelf: ‘wat wilde dit gevoel/emotie mij vertellen?’ ‘Wat kan ik hier uit halen?’ ‘Wat was functie?’.
5. Open je ogen en schrijf dit op voor jezelf
6. Komt het gevoel terug? Herhaal dit.

Ga jij dit proberen? 🤎

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.