#eetprobleempraat 3: ‘hoe lukt het voor jou om ten alle tijden dichtbij jezelf te blijven?’

 

 

 

 

Oefening 1

Spiegelen

Dit zal: 

  • Je eigenwaarde en zelfrespect naar een hoger niveau tillen;
  • Je zelfvertrouwen boosten;
  • Je een comfortabeler gevoel geven;
  • Je minder alleen laten voelen;
  • Je minder beperkende gedachten laten hebben die jou tegenhouden dingen aan te pakken;
  • Zal de negatieve gedachten over jouw lichaam en jezelf veranderen.

En hoe doe ik dit?

  • Start elke ochtend voor de spiegel;
  • Kijk naar jezelf en herhaal bijv. deze gedachten (welke jij vindt fijn of die bij jouw stemming horen die dag)
  • Ik houd van jou
  • Je bent prachtig en je verdiend het allerbeste
  • Vandaag wordt een top dag!
  • Ik accepteer mijzelf, ik ben genoeg

Wanneer er negatieve gedachten opspelen weet je waar je nog aan moet gaan werken. Deze gedachten beperken jou. Hierdoor loop jij vast. Jij zal eraan moeten werken om deze gedachten, die je tegenhouden en die je ongemakkelijk laten voelen, te veranderen naar positieve gedachten.

Dit kun jij doen door het blijven herhalen van deze zinnetjes. Wanneer jij een nieuw verhaal naar je hersenen stuurt, dan zal jij snel merken dat er dingen gaan veranderen in jouw leven. Blijf doorgaan, pak de negatieve gedachten aan!

Wanneer je even tot jezelf wilt komen, je zelfvertrouwen een boost wilt geven of je pijn wilt delen, ga dan spiegelen! In goede en in slechte momenten. De persoon die altijd het beste voor je wil, ben jij nog steeds zelf!

Oefening 2

Hoe praat en luister ik naar mijn innerlijke stem?

Er zijn verschillende oefeningen. De oefening die mij echt heeft geholpen is schrijven. Dit heeft mijn leven echt heel veel gegeven en veranderd.

Maar hoe doe ik dit?

Elke dag schrijf ik. Dit hoort bij mij en ik denk er niet eens meer over na. Op deze manier kom ik even tot mijzelf. Alles wat er in mij opkomt schrijf ik op. Soms heb ik zin om even alle zorgen, angst of boosheid van mij af te schrijven. Ik zet alle negatieve gevoelens even weg op papier. Maar ook alle dingen waar ik dankbaar voor ben schrijf ik op.

Wanneer wij schrijven over onze gevoelens geven wij ze de kans om deze te laten gaan. Wij maken onszelf vrij van deze gevoelens en zien alles een stuk helderder. Zo kun je al je zorgen en al je twijfels van je af schrijven.

Soms weet ik niet wat ik voel, maar weet ik dat er wel iets is. Dan stel ik mijzelf de volgende vragen:

  • Waarom voel ik me zo?
  • Wat is het wat mij zo lastigvalt?
  • Wat kan ik doen om deze gevoelens los te laten?

Andere momenten heb ik even een soort van begeleiding nodig en vraag ik mijzelf af:

  • Hoe kan ik mijn leven naar een ander level brengen?
  • Hoe moet ik omgaan met deze situatie?
  • Wat voor acties moet ik ondernemen?

Schrijf alles op. Er is niks goed of fout. Hoe meer jij oefent hoe makkelijker en sneller de antwoorden zullen komen. En laat je emoties los als je schrijft. Probeer niet te gaan lezen met de gedachte: dit is dom geschreven. Wanneer jij dit los kan laten maak jij plek voor positieve gedachten en gevoelens. Zo laat jij het negatieve achter je.

Succes!

Author: Lianne

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.