Heb jij een ‘verboden voedingslijstje’?

Waarom?

Als je iets niet mag, dan wil je het juist. Dan wordt het spannend en geeft het een soort kick zodra je het eet – waardoor je al snel het idee krijgt dat je het hebt verpest en je alles naar binnen werkt wat je kunt vinden. Je bent bang dat als je dit eten eet de volgende keer, dit jou weer een trigger gaat geven en daarna het gevoel van schuld en schaamte. Je geloofd dat het komt door het eten, maar het is JUIST omdat je dit eten niet mag en als slecht beschouwt.

OF. De angst wordt zo groot dat je bijna een paniekaanval krijgt zodra er eten uit je verboden voedingslijstje voor je staat. Je rent het liefste weg – wat er in resulteert dat je in een sociaal isolement valt. Je eet heel eentonig, want het ‘goede voedingslijstje’ wordt kleiner en kleiner. De angst rondom eten groeit, maar je lichaam wordt kleiner. Je doet je lichaam steeds meer tekort en de angst rondom voeding wordt alleen maar groter.

De angst zit in je hoofd – en je lichaam reageert op angst alsof er een beer op de weg zit en het jou moet beschermen tegen deze beer. GEVAAR! Maar eten is niet zo gevaarlijk – waardoor er een tweestrijd komt. Je brein werkt altijd voor jou. Dus als jij iets gelooft want dit is een lange tijd herhaalt – dan gaat je brein opzoek naar de waarheid wat schroomt met wat jij gelooft.
Wat dus moet gebeuren is de angst aangaan en jezelf en je brein bewijzen dat er NIETS gebeurd. Probeer elke week jezelf uit te dagen om 1 of meerdere producten van je ‘verboden voedingslijstje’ te eten en bewijs jezelf daarmee dat er NIETS gebeurd. Start met het minst enge en bouw het elke keer weer uit. Kleine stapjes leiden tot vrijheid. 🤍

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.