Hersteld via het Minnesota Starvation Experiment? Welk min. kcal hield jij aan?

Anoniem vraagt: ‘Ik las je blog, heel mooi stuk! Ook super dat je er vragen gaat beantwoorden. Ik heb zelf anorexia, ik wil zo graag genezen!  Maak steeds wel uitstapjes maar veel lukt me niet! Heb jij het gedaan via het Minnesota starvation experiment? En welk minimum kcal hield jij aan? Het ligt ook aan lengte en leeftijd toch?’

Allereerst, dank voor je compliment :).

Het Minnesota Starvation Experiment artikel heeft mij heel erg geholpen met die vervelende eetstoornis gedachten op het moment dat ik weer moest eten. Ik herinnerde daardoor mijzelf eraan dat het niet waar was wat ik dacht en dat ik eten nodig had om te herstellen. Herstellen was wat ik wilde.

Het is niet dat dit een handleiding is om je eetstoornis te overwinnen maar meer een inspiratie waardoor jij in kunt zien dat wat jij denkt, voelt en hoe jij handelt vaak komt doordat jij ondervoed bent (geweest).

Dat hele focussen op eten komt voort uit die verhongering die jij een tijd je lijft hebt aangedaan. Waar jij op focus groeit uiteindelijk, dus ook die eetgestoorde gedachten.

Er is geen 1 ‘goede’ of ‘juiste’ manier van herstellen. Ik geloof dat iedereen zo zijn of haar eigen manier van het overwinnen van een eetstoornis heeft. Jij bepaalt uiteindelijk of jij weer wilt gaan luisteren naar je lijf en wilt kiezen voor LEVEN. Hoe je dit doet? vreten, rust nemen en met jezelf aan de slag. Waarom heb jij die eetstoornis nodig? Wat is de reden dat deze in je leven is gekomen? En hoe kun jij op een andere manier leren omgaan met deze ‘dingen’ i.p.v. het focussen op eten en je lichaamsbeeld?

Welk minimum kcal hield ik aan?

In het begin van mijn herstel moest ik naar een diëtiste. Zij maakte een eetlijst voor mij en deze volgde ik met toezicht van mijn ouders. Er stonden geen aantal kcal op, het waren 6 eetmomenten op een dag welke elke week werden uitgebreid.

Elke week kwamen er rond de 300-400 kcal bij. Ik ben voorstander van het rustig opbouwen van je eetpatroon, maar wel dat je regelmatig een goede maaltijd binnenkrijgt. Als ik nu terug kijk at ik rond de 3000-4000 kcal en ik geloof dat, wanneer jij moet herstellen van een restrictieve eetstoornis jij dit minimaal nodig hebt om je lijf weer te herstellen.

Op een gegeven moment wilde ik het aantal kcal loslaten en ben ik gaan focussen op echt heel veel eten en luisteren naar mijn lichaam. Ik merkte dat mijn lijf echt heel veel eten nodig had om überhaupt de dag door te komen, laat staan als ik ook nog ging bewegen. (lees hier over extreme honger).

Ik wil jou eigenlijk meegeven dat focussen op het aantal kcal of een eetlijst in het begin wel kan helpen, en dat je er voor zou ‘moeten’ zorgen dat je op gaat bouwen naar de 3000-4000 kcal, maar dat het continu focussen op dit getal en een eetlijst je niet gaat helpen om een eetstoornis te overwinnen.

Het ligt zeker aan lengte en leeftijd hoeveel je nodig hebt, hier ben ik nog een artikel over aan het schrijven; ‘hoeveel kcal heb je nodig’ deze komt aan het einde van de maand/begin dec online.  Maar nogmaals; je kunt nog zo goed je kcal berekenen, weten hoeveel je nodig hebt, precies het aantal kcal volgen maar juist focussen op het leven en luisteren naar je lichaam is wat herstellen echt is.

Je ogen sluiten voor een paar maanden, ‘vreten wat je vreten kan’, je lichaam rust geven en continu die vervelende eetstoornis gedachten tegenspreken is wat het belangrijkste is op dit moment.

Author: Lianne

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.