Het doel is niet om nooit meer getriggerd te worden DEEL 1

Het doel is niet om nooit meer getriggerd te worden. Het doel is om bewust te worden van de dingen die jou triggeren. Het doel is om rust en kalmte te vinden in dit gevoel en daarna deze om te leiden.

DEEL 1 (morgen deel ik dit met het oog op trauma en de relatie tusen trauma, verstoorde relatie tot voeding en paniekaanvallen.)

Wat gebeurd er bij de zogenoemde: paniekaanvallen en onrust zodra je een eetuitdaging aangaat?

Het is je lichaam wat zegt: ‘er is gevaar en ik moet jou beschermen’. Maar hoe logisch is het, dat je lichaam gelooft dat het stuk chocolade of dat koekje jou in gevaar brengt?

Hoe dan ook, ons doel- zodra wij comfortabele of oncomfortabele neurologische reacties hebben- is ons lichaam helpen te herkennen wat echt gevaarlijk is en wat vroeger gevaarlijk was. Het is namelijk vaak zo dat zodra wij vastlopen dit vaak komt doordat onze lichamelijke reactie ons onbedoeld tegenhouden.

Dus, het leren om niet meer weg te lopen van die gevoelens en wat ons lichaam ziet en opmerkt als gevaar. Wordt eens nieuwsgierig: ‘Wat is er zo bedreigend?’. Het is ZO belangrijk dat jij de lichamelijke reactie respecteert. Wat er vaak gebeurd bij herstel van een eetstoornis /verstoorde relatie tot voeding en het uitdagen door de eetregels te doorbreken, is een foute reactie van gevaar in het nu. Iets wat geen gevaar meer is (en nooit écht is geweest) opmerken als gevaar waardoor er paniek ontstaat. Waardoor er angst komt voor eten. Waardoor er onzekerheid en emotie omhoog komt en dit een lichamelijke reactie geeft.

Het is dus zo belangrijk dat je het stemmetje uitdaagt door dagelijks uitdagingen aan te gaan rondom eten en bewegen. Door tegen het stemmetje en de angst in te HANDELEN. Hierdoor gaat jouw brein geloven dat eten niet de vijand is, dat alle voeding die jij op de ‘fear food lijst’ hebt staan, alle ‘foute voeding’ – hoe je dit ook maar wil noemen, helemaal niet eng zijn.

Het is ZO belangrijk dat je elke dag tegen de restrictie stem ingaat. En niet alleen in je hoofd, maar door te HANDELEN!

Hoe meer jij duikt in bovenstaande, hoe veiliger jij je gaat voelen in je lichaam. Hoe veiliger jij je gaat voelen rondom eten.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.