Het doel is niet om nooit meer getriggerd te worden DEEL 2

Het doel is niet om nooit meer getriggerd te worden. Het doel is om bewust te worden van de dingen die jou triggeren. Het doel is om rust en kalmte te vinden in dit gevoel en daarna deze om te leiden. DEEL 2.

Wat gebeurd er bij de zogenoemde: ‘paniekaanvallen’? Is het een paniekaanval of een reactie van het lichaam omdat er een bedreiging was?

Het is je lichaam wat zegt: ‘er is gevaar en ik moet jou beschermen’. Het doel is om erachter te komen wat de bron van dit gevaar is. Soms loop je daadwerkelijk gevaar, en soms is het een gevaar uit het verleden waar jouw lichaam deze situatie aan koppelt.

Hoe dan ook, ons doel- zodra wij comfortabele of oncomfortabele neurologische reacties hebben- is ons lichaam helpen te herkennen wat echt gevaarlijk is en wat vroeger gevaarlijk was. Het is namelijk vaak zo dat, zodra wij vastlopen dit vaak komt doordat onze lichamelijke reactie ons onbedoeld tegenhoudt.

En hier komt een coping mechanisme bij kijken. Bijvoorbeeld een eetstoornis. Soms niet altijd in deze ‘heftige’ vorm – maar misschien dmv overeten, controle houden op eten/sporten/uiterlijk. En in plaats van te focussen op het mechanisme is het misschien eens tijd om te kijken naar het leren vertrouwen op ons lichaam en het kijken wat jouw lichaam aan het doen is om je in leven te houden – en waar jij dus dit mechanisme voor gebruikt..

Dus, het leren om niet meer weg te lopen van die gevoelens en wat ons lichaam ziet en opmerkt als gevaar. Wordt eens nieuwsgierig: ‘Wat is er zo bedreigend?’. Het is ZO belangrijk dat jij de lichamelijke reactie respecteert. Wat er vaak gebeurd met trauma uit ons verleden is een foute reactie van gevaar in het nu. Iets wat geen gevaar meer is, opmerken als gevaar waardoor er paniek ontstaat. Waardoor er angst komt voor voelen. Waardoor er onzekerheid en emotie omhoog komt.

Het stukje overwinnen van een eetstoornis bij trauma, heeft te maken met het eren en erachter komen waar dit patroon vandaan komt en het herprogrammeren van het brein (DAARBIJ: ETEN EN VREDE MAKEN MET ETEN – TEGEN DE RESTRICTIE STEM IN HANDELEN ELKE DAG WEER).

Hoe meer jij duikt in bovenstaande, hoe veiliger jij je gaat voelen in je lichaam.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.