Het is oké

Het is oké om je niet oké te voelen.

De woede, angst, pijn, verdriet, stress of intens verlies.

Zodra jij jezelf wil gaan overtuigen dat alles wel goed is, je dingen niet gaat verwerken en maar door gaat, alles onder te tafel wil schuiven en doet alsof er niets aan de hand is, of je wil alles gelijk weer oplossen, goed maken en fixen – vertel je indirect aan jezelf dat, wat jij voelt ‘verkeerd’ is. Dat jij dit niet mag voelen. Dit kan even goed gaan, maar op een gegeven moment blokkeer je en ga je mechanismen willen gebruiken (dit KAN bijv. eetstoornis, burn-out, verslaving o.i.d. worden). Je lichaam houdt de stress van deze gebeurtenis vast.

Het mooiste wat jij voor jezelf kunt doen is verwerken. Voelen. Alles wat je voelt accepteren, er even in gaan zitten, zodat jij jezelf kunt helen. Dit is een groot stuk kwetsbaar durven op stellen. Voornamelijk naar jezelf toe. Maar ook naar anderen. Je mag op deze momenten om hulp vragen. Huilen bij een vriend(in), laten weten dat het even niet goed gaat of dat jij intens veel verdriet of pijn ervaart.
Geef jezelf ruimte en toestemming om deze emoties te voelen. Deze leren je iets, zeggen indirect wat jij op dat moment nodig hebt of wil creëren.
Stel jezelf kwetsbaar op door in de emotie te gaan zitten en af te vragen waar deze vandaan komt. Leer jezelf om niet de emotie weg te duwen maar JUIST aan te trekken.
Ga eens met iemand in gesprek hierover. Een stapje verder dan kwetsbaar opstellen naar jezelf, is het delen met je omgeving hoe jij je voelt en wat je voelt.

We hoeven niet continue te doen alsof alles goed gaat. Alsof het leven altijd perfect is en alles op rolletjes loopt. Je mag pijn ervaren.
Dit laten zien en bespreekbaar maken. Dit maakt jou fucking sterk!

Dit leer je ook in mijn online cursus: ‘Een nieuw begin 2.0’.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.