‘IK MOET NUTTIG ZIJN’.

Ik moet nuttig zijn. Ik wil mij niet nutteloos voelen. Overtuigingen die ik de laatste weken heel veel hoor in mijn coaching gesprekken. Interessant. Wat gebeurt er als jij dit gelooft? Hoe ga je handelen? Hoe ga je je voelen? Je handelt uit ‘moeten’. Ik moet dingen doen. Ik moet mij nuttig maken.

Heb je je ooit wel eens afgevraagd of dit écht waar is? Moet jij überhaupt iets zijn?


Ik kaats de vraag terug naar, ik sport – ben ik dan sportief? Ik heb lief, ben ik dan liefdevol?

Kan ik iets zijn? En moet ik mijzelf labelen als iets wat ik wil/zou moeten zijn?

Is het echt waar dat iets ben wat ik doe? En wat gebeurt er als ik mijzelf zie als sportief (bijvoorbeeld)?

Ik ga veel sporten, minder naar mijn lichaam luisteren en als ik dan een week of aan aantal dagen niet sport voel ik mij schuldig. Want ik zie mijzelf als sportief dus wil ik daar ook naar handelen.

Hetzelfde geldt voor een eetstoornis. Als ik mijzelf daaraan ga linken – alsof ik de eetstoornis ben – dan ga ik daarnaar handelen. Hierdoor wordt het moeilijk om deze dan te overwinnen en los te laten.

Het is in onze maatschappij bijna ‘normaal’ en comfortabel geworden om iets te zijn. Dit wordt veel gedaan omdat het overzichtelijk is. Ik weet dan wie jij bent en wat ik van jou kan verwachten. Maar is het nodig?

Nee.

Ik geloof dat door jezelf en anderen te labelen je jezelf en je omgeving niet te ruimte geeft om anders te handelen dan wat voor label jij diegene of jezelf opplakt. Ik hoef niet te handelen om iets te zijn. Ik ben, zonder dat ik iets doe. Wij zijn.

Kijk, je gaat een baby ook niet zeggen dat die iets is. Een baby hoeft niet nuttig te zijn om geliefd te worden. Het hoeft niet iets bereikt te hebben om waardevol gevonden te worden.

Dus waarom jij nu wel? Jij bent ook ooit als baby op de wereld gekomen. Je werd gevoed, zonder iets te moeten hebben bereikt kreeg je eten.

Waarom zou jij nu jezelf toestemming moeten geven om te zijn? Waarom zou jij nu (bijvoorbeeld) nuttig gevonden moeten worden of iets nuttig doen om te mogen zijn?

Vaak worden deze overtuigingen gehoord in onze jonge jaren. Als kind heb je misschien eens gehoord dat je niet goed genoeg je best doet op school? Of dat die jurk jou niet staat omdat je figuur daar niet ‘goed’ in uitkomt? Misschien ben je gepest?

Er wordt nog wel eens onderschat hoeveel impact dit op ons kan hebben, zelfs jaren later nog. Dit kan zich uiten in ontevredenheid, angsten, obsessie in verschillende vlakken maar ook in een verslaving (eetstoornis zie ik ook als een vorm van verslaving).

Als we dan weer even terugpakken op: ‘ik moet mij nuttig maken. Ik moet nuttig zijn. Mensen moeten vinden dat ik nuttig ben’ – waar zou dit dan vandaan komen? Er zijn natuurlijk meerdere opties maar we kunnen er even 2 uitpikken die ik hier net al heb beschreven:

– We vinden het overzichtelijk om mensen in een hokje te plaatsen. Willen graag gezien worden als iets wat het makkelijk maakt om iemand te kennen/te herkennen. Dus gezien worden op een bepaalde manier en iemand zien op een bepaalde manier geeft ons overzicht, wat ons (schijn) controle geeft over de situatie.

Waarom zou jij deze ’schijn’ controle willen? Wat geeft dit jou? Waar ben jij bang voor?

Vaak is het de angst om afgewezen te worden. De angst om écht kwetsbaar te zijn zonder dat jij iets doet, bent of in een hokje geplaatst wordt. De angst dat je niet goed genoeg wordt gevonden is vaak een reflectie van de overtuiging over jezelf; ‘Ik ben niet goed genoeg’. ‘Ik vind mijzelf niet goed genoeg’. Het heeft namelijk niets te maken met de ander, het is allemaal een reflectie van jou. Een reflectie van jouw innerlijke status.

TIP: Ga opzoek naar jouw innerlijke status en overtuigingen over jezelf. Kijk dan eens verder naar wat voor invloed deze hebben in jouw dagelijks leven. Wat voor invloed hebben deze in jouw relaties tot anderen? En hoe denk jij over hen en over jezelf als jij bij hen bent?

Dan gaan wij door naar de tweede optie: een trauma/gebeurtenis/ervaring van vroeger.

Iets wat ik heel vaak voorbij zie komen en waar ik ook een lange tijd mee in gevecht heb gezeten. Als klein meisje werd ik gepest omdat ik wat steviger was dan de meeste meisjes in mijn klas. Ik ben toen gaan geloven dat ik niet mooi genoeg was, en dat iedereen om mij heen mooier was. Toen ik ging afvallen merkte ik dat ik bevestiging kreeg dat ik mooi genoeg was doordat ik opeens gezien werd. Opeens kreeg ik aandacht van jongens en mocht ik bij het populaire groepje horen op school.

Ik heb een boek geschreven en mijn eigen bedrijf opgestart. Ik word gezien als iemand die ‘nuttig’ bezig is en altijd wel weet wat zij doet. Een hokje waar ik in word geplaatst door velen in mijn omgeving.

‘Ik moet nuttig zijn. Ik moet iets doen om goed genoeg gevonden te zijn’ – is een overtuiging die ik een lange tijd met mij mee heb gedragen. Je kan wel al snel de link met het eerste verhaal en (1 van de) oorzaken van mijn eetstoornis leggen. Maar.. als je even iets dieper gaat kijken kun je daarbij ook de overtuiging vinden dat ik ging geloven dat ik iets moest doen (dit geloofde/die ervaring had ik) om goed genoeg gevonden te worden. Om gezien te worden. Om geaccepteerd en geliefd te worden.

Dit kan dus ook de ‘oorzaak’ van mijn overtuiging: ‘Ik moet nuttig zijn’, zijn.

TIP: Schrijf eens een op wat jouw overtuigingen zijn die jou voor jouw gevoel tegenhouden. Ga daarna eens helemaal terug naar vroeger. Je innerlijke kind. Durf in die pijn te stappen die jij toen hebt gevoeld. Je mag het serieus nemen, hoeft het niet te bagatelliseren. Probeer een aantal ervaringen, gevoelens, gebeurtenissen op te schrijven voor jezelf die een pijn of een patroon hebben kunnen geven in jouw leven van nu. Je kunt nu weer teruggaan naar jouw huidige overtuigingen. Zie je een verbinding met een gebeurtenis van vroeger?

Het volgende wat jij hiermee kunt doen is het innerlijke kind de ruimte geven om er te zijn. Om de pijn en de emotie voelen van dat moment. Het kind op dat moment geven wat het nodig had (liefde, geborgenheid, gezien worden). Dit kun je doen door te schrijven, een visualisatie proces in te zetten of hierop de mediteren. (Kijk bij het hoofdstuk: visualisatie en meditatie uit mijn boek: ‘Een nieuw begin’).

Ik hoop dat jij hier iets mee kunt. Mocht je nog meer inspiratie willen of echt aan de slag willen? Stuur mij een mail met als onderwerp: persoonlijke coaching interesse – dan plannen wij een GRATIS kennismakingsgesprek in om te kijken wat ik voor jou kan betekenen.

Lianne x

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.