Je hoeft niet altijd te veranderen

Je hoeft niet altijd te veranderen. Je hoeft niet altijd alles te fixen. Soms is het juist de moed hebben om te voelen. Om je kwetsbaar op te stellen en om emoties er te laten zijn.

Je bent niet gebroken. Je bent niet kapot. Er is niets mis met jou. Soms is het meer een kwestie van helen.

Helen van de relatie tot jezelf. De relatie tot je lichaam en de relatie tot voeding. De relatie met het verleden en de trauma’s die zijn opgeslagen in jou.

Van nature koppelen wij als mens onze indentiteit aan wat wij denken en door herhaling zijn wij dit gaan geloven. Maar wat nu als jij jezelf identificeert met een eetprobleem, of iemand die nooit zal krijgen wat die wil? Wat nu als de identificatie met jezelf een reflectie is van trauma(‘s) die jij hebt ervaren in het verleden?

Je zit vast. Want het stappen in het helen is een stap weg van je indentiteit. En dit is eng.

Een verandering die nodig is creëert altijd angst. Helen en voelen ook. Het loslaten van de patronen waar jij je indentiteit een lange tijd aan hebt gekoppeld ook (bescherming brein, check post van hiervoor).

Het mooie is, is dat jij dat eetprobleem niet bent. Dat jij dat trauma niet bent. Dat jij niet iemand bent die nooit iets voor elkaar kan krijgen – maar dat dit door herhaling een patroon is geworden. Onderdeel van je gedrag. Een continue cirkel waar je in vast blijft zitten.

Trauma zal je nooit los kunnen laten misschien, maar wel een plekje kunnen geven. Het zal altijd onderdeel van jou zijn – maar jij bent dit niet. Net zoals een eetprobleem, zodra jij je indentiteit hieraan gaat koppelen is volledig herstel nooit mogelijk. Dan zal het iets zijn waar je op terug blijft pakken.

Het is niet ‘mijn eetstoornis’ maar ‘de eetstoornis’. Maak bewust de keuze dat deze eetstoornis niet meer van jou is, maar iets is wat in je leven is gekomen. Net zoals een trauma, het is je overkomen maar het hoeft niet meer van jou te zijn in het nu. Nogmaals: het blijft een onderdeel van jou – maar het hoeft geen leidend onderdeel te zijn in het nu. Dit kan alleen zodra jij het gevoel en de emotie rondom dit trauma er laat zijn op de momenten dat jij deze op voelt komen.

Het mag er zijn. Stap voor stap.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.