OCHTEND RITUEEL

Een tijdje geleden heb ik mijn ochtend ritueel van nu gedeeld en jullie gevraagd of jullie ook een ochtendritueel hebben. De meesten onder jullie hebben dit niet én wilden meer weten over een ochtendritueel. Hierbij deel ik mijn ochtend ritueel en ook een beetje informatie waarom ik dit heb en wat het met je kan doen.
De weg naar het ontdekken van mijn ochtend ritueel en wat voor positief verschil dit voor mij kan maken is begonnen toen ik bewust de keuze had gemaakt om mijn eetstoornis en depressie te overwinnen. Ik wilde er álles aan doen.
Ik ging dus veel leren over positief in het leven staan en hoe je dit kunt starten. Door eerlijk naar mijzelf te zijn en te leren om met een helikopter view naar mijn leven te kijken kwam ik erachter dat op het moment dat ik mijn dag gehaast, chagrijnig en onbewust begon ik dit de hele dag meenam. Waardoor ik mijn herstel compleet in de weg zat.
Hoe ik mijn ochtend begon stond centraal voor het verloop van mijn gehele dag.
Op het moment dat ik daar bewust van werd stelde ik mijzelf de vraag: ‘Wat heb jij nodig om op een fijne en rustige manier de ochtend in te gaan?’.
Een moment voor mijzelf. Ruimte om rustig te ontwaken. Bewust te worden van wat ik voelde en hoe ik mijn dag in wilde gaan delen.
Dit gebeurde niet zodra ik moest rennen en vliegen om ergens te komen, of op het moment dat ik weer eens een slechte nacht had gehad doordat mijn buik zoveel pijn deed of ik last had van nacht zweten – en ik gelijk mijn bed uitstapte om weer aan mijn ontbijt te beginnen waar ik al helemaal geen zin in had naar zo’n langdurige en pijnlijke nacht.
Ik besloot om het compleet om te gooien voor mijzelf en op een andere manier mijn dag te beginnen zodat ik het negatieve begin van de dag gelijk al zo tackelen en ik met een veel positiever en meer ontspannen gevoel de dag zou gaan beginnen. Ik was benieuwd hoeveel invloed dit zou hebben op mijn dag.

Nu vond ik het in het begin heel moeilijk om als een halve boedha te gaan mediteren om 08.00 in de ochtend, dus probeerde ik het op een meer laagdrempelige manier te beginnen door te blijven liggen in de ochtend zodra ik wakker werd (in het begin van mijn eetstoornis had ik vrij weinig te doen, vond het moeilijk om te blijven liggen aangezien ik in mijn hoofd zoveel ‘moest’ maar uiteindelijk had ik helemaal geen verplichtingen dus ook het voordeel dat ik gewoon kon blijven liggen en geen wekker hoefde te zetten).
Dit deed ik dan een week, ik bleef een half uurtje langer liggen. Soms ging ik even lezen. Zette ik muziek op en probeerde ik mijzelf een beetje in mijn lichaam te laten komen door mij uit te rekken.
Na dit een tijd te hebben gedaan begon ik met het proberen om een begeleide meditatie te doen in de ochtend. Ik pakte altijd die van Louise Hay erbij. Deze heeft op Youtube hele fijne ochtend en avond meditaties.
Na weer een tijdje leerde ik meer over intenties zetten. Wat dit waren en wat deze met je kunnen doen. In mijn boek begint het eerste hoofdstuk ook met intenties zetten en leer ik jou hoe deze invloed kunnen hebben op jouw leven.
Ook ik mijn cursus beginnen we met intenties zetten.
Intenties zijn positieve overtuigingen die jij zet om vanuit deze overtuiging je keuzes te maken. Voor mij maken deze mijn dag super waardevol doordat ik dan vanuit deze intentie bepaalde dingen wel, of juist niet doe.
Ik zet mijzelf elk uur, of zelfs elke minuut van de dag in deze overtuiging waardoor ik op een positieve manier mijn dag begin en doorga en eindig.
Bijvoorbeeld: ‘Ik ben liefde en zorg waard’, ‘Ik zorg goed voor mijzelf’, ‘Alles wat ik nodig heb zit in mij’.
Hoewel ik vaak hoor dat het moeilijk is om in het begin deze te geloven, geloof ik (mede doordat ik dit zelf ook heb ervaren), dat zodra je met een kleine intentie begint (misschien wel, ‘alles is goed’)  je deze stapje voor stapje in je onbewuste gaat opnemen en van daaruit je keuzes gaat maken. Ook ervaar je veel meer rust en ruimte in je lijf, iets wat bij het herstellen van een eetstoornis heel waardevol en nodig is.
Daarnaast is het belangrijk dat je het ochtendritueel niet als een vast controle moment gaat zien. Dat je een te grote waarde gaat hechten op wat voor manier het zou moeten, maar dat je in elke situatie je kan aanpassen om op jouw manier de dag gaat en kan beginnen. Dus een ochtendritueel hoeft niet elke dag hetzelfde te zijn, op het moment dat dit zou moeten van jezelf ervaar je juist paniek op het moment dat het niet mogelijk is om bepaalde punten uit je ritueel uit te voeren. Of zodra je je verslaapt je dit ritueel niet kan doen. Het is geen oplossing voor AL je problemen, het is een tool om je te helpen de dag op een fijne en rustige manier te verlopen.
Het hoeft niet perfect. Het kan niet perfect. Het hoeft niet elke dag hetzelfde te zijn. Daag jezelf uit hier geen controle op uit te oefenen maar juist hierin je vrijheid te ervaren.
Mijn huidige ochtendritueel (in grote lijnen want zoals ik net ook al heb geschreven, het verschilt écht per dag)

– 7.30/8.00 wakker worden, ik rek mij uitgebreid uit.
– Ik zet of een begeleide ochtend meditatie op, of ik doe 10 rustige diafragma ademhalingen.
– Ik zet een rustig muziekje op (vaak klassiek/piano)
– Terwijl ik de muziek aanheb blijf ik nog even liggen met mijn ogen dicht en zet een intentie voor de dag (vandaag was deze: ‘Alles komt goed, ook al is het nu vechten, het komt áltijd goed’).
– Ik sta op, zet een kopje thee voor mijzelf en ga voor de spiegel staan waarnaar ik mijzelf in de ogen kijk en deze intentie tegen mijn spiegelbeeld herhaal.
– Ik pak mijn kop thee, kruip even weer in bed en check mijn mail/instagram etc.

Dat was het ochtendritueel voor nu. De avond lijkt hier ook op, vaak lees ik dan eerst nog een boek en eindig ik met piano muziek en ademhalingen of een begeleide meditatie.
Ik ben erg benieuwd of jij ook gaat beginnen met een ochtend ritueel en of dit een groot verschil maakt voor jou gehele dag.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.