Personal trainer én coachen bij eetstoornissen?!

Ik krijg vaak de vraag hoe het kan dat ik én personal trainer ben én coach. Voornamelijk dan het coachen bij eetstoornissen – want jij bent herstelt van een eetstoornis dus is sporten dan niet juist iets waar je niet achter staat?

In mijn eetstoornis heb ik extreme bewegingsdrang gekend. Ik moest naar de sportschool, ik moest wandelen, crunches doen voor het slapen gaan en in de ochtend een workout die ik via YouTube vond.

Tijdens mijn herstel ben ik (moest ik eigenlijk) hier gelijk mee stoppen. Doodeng. Maar wel 1 van de beste keuzes die er is gemaakt in mijn herstel. Mijn lichaam was op. Ik maar denken dat ik spieren opbouwde, maar hoe kun je spieren opbouwen als je geen eten binnen krijgt?

Je eetstoornis houd je compleet voor de gek..

Het was een ontzettend grote angst die ik moest doorbreken. Het leren vertrouwen op mijn lichaam en het bewijzen dat als ik niet zou sporten er niet zoveel zou gebeuren.

Maar dit wil niet zeggen dat, nu ik herstelt ben en na mijn eetstoornis het sporten rustig ben gaan oppakken (met ups en downs) – ik nu nog sport om calorieën te verbranden of een bepaald fysiek te bereiken.

De switch van sporten voor fysiek naar sporten voor mentaal is er na een tijdje ingekomen.

Ik zie sporten als een moment voor mij. Om mijn houding te verbeteren, sterker te voelen in mijn lichaam, mijn hoofd leeg te maken en IN mijn lichaam te komen.

Het engste wat er is. Nadat ik een personal trainer opleiding ben gaan doen (@miloeducation en @sterkher ) leerde ik over ademhalingen en de kracht van beweging voor ons menselijk lichaam. Wat er vrij kan komen, waarbij je iemand kunt helpen. Ik ben gaan zien en ervaren wat dit kan doen op mentaal vlak.

Aan mijn lichaam hoeft niets te veranderen, aan jouwe ook niet. Mocht je met dit gevoel in de gym staan zou ik zeggen: stop daar mee. Ga een tijdje niet. Leer je lichaam rust en ruimte geven en bewijs jezelf dat je lichaam meer is dan uiterlijk.

Willen jullie dat ik meer deel over hoe je sporten kunt opbouwen na herstel?

Ik train vrouwen omdat zij sterker willen worden, om hun houding te verbeteren én mentaal uit hun routine te zijn. Daarnaast is het zo fijn dat je in je lichaam komt. 1 leert zijn met je lichaam.

Beweging is waardevol. Zowel lichamelijke als mentale. Op het moment dat jij daar klaar voor bent en gaat inzien dat zodra deze in lijn staat met elkaar is het tijd om weer te sporten.

Sporten is niet om jezelf pijn te doen. Om door het gaatje te zijn en jezelf letterlijk af te breken. Het is om jou op te bouwen. Sterker te maken. Zowel mentaal en fysiek.

Soms sport ik met cliënten die het lichamelijk weer aan kunnen. Er kunnen veel emoties vrij komen bij lichamelijke beweging, blokkades kunnen opgeheven worden.

Maar soms is het juist rust wat iemand nodig heeft, dus geef ik een massage om deze blokkade op te heffen.

Dus ja, ik ben personal trainer maar juist door wat ik heb geleerd van mijn eigen ervaring met trainen. Doordat het mij een positieve kijk kan geven op lichamelijk en mentaal bewegen.

Doordat ik zie wat het met anderen kan doen. Vrouwen die sterker worden. Met een glimlach de sportschool uitlopen en uitspreken dat zij dankbaar zijn – want hun houding verbeterd, merken dat ze meer aan kunnen of hebben hun zwangerschap zo goed doorlopen en na hun bevalling snel weer kunnen herstellen.

Dat is waarvoor ik het doe.

Misschien fijn om eens te delen hoe ik sporen weer heb opgebouwd?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.