DE VERANDERING VAN HET LICHAAM TIJDENS/NA DE ZWANGERSCHAP

Voor vrouwen kan het omgaan met het veranderen van het lichaam tijdens de zwangerschap als moeilijk worden ervaren.

Ik hoor het heel vaak om mij heen hoe graag vrouwen hun platte buik weer terug willen, zij niet teveel aan willen komen tijdens de zwangerschap want ze willen zo snel mogelijk het ‘oude lichaam’ weer terug.

Maar ook als je een eetstoornis hebt gehad, of nog hebt kan het aanpassen aan een nieuw lichaam en de verandering die het lichaam meemaakt zowel tijdens als na de zwangerschap als heel overweldigend worden ervaren.

In onze maatschappij worden we gebombardeerd met foto’s en verhalen waarin de ‘voor de zwangerschap’ en ‘na de zwangerschap’ lichamen worden getoond. Hoe snel zij weer teruggegaan zijn naar het lichaam wat zij hadden voor de zwangerschap. Ik hoor vaak van vrouwen dat zij de druk voelen dat zij zo snel mogelijk weer hun oude lichaam terug zouden moeten hebben nadat ze zijn bevallen. Modellen en bekende mensen staan na een paar weken alweer dun op de rode loper dus nu moet mijn lijf dit ook kunnen, toch?

Ik hoor zo vaak dat vrouwen de druk voelen om hun gewicht na de zwangerschap te verliezen en hun lichaam weer terug te krijgen. Ik wil hierbij jullie graag meegeven dat wat de media jou laat zien en doet laten geloven 1 grote leugen is.

Het laatste waar jij je op hoeft te focussen in de eerste prille maanden van het moederschap is diëten en daarbij het afstraffen van je lijf. Waardoor jij je lichaam te kort doet, dit, terwijl je het mooiste cadeau ooit hebt gekregen.

Mocht je zwanger zijn, net zijn bevallen of bezig zijn met zwanger raken heb ik hieronder een aantal tips voor jou uitgeschreven hoe jij kan omgaan met de verandering van je lijf en de uitdaging die je hierbij kan voelen.

Focus je op lichaamsacceptatie en het waarderen van je lichaam

Zodra ons lichaam veranderd, al is het door een zwangerschap of niet, voelt het soms onmogelijk om de affirmatie: ‘Ik houd van mijn lichaam’ te herhalen én te geloven. Probeer eens te focussen op lichaamsacceptatie en lichaamswaardering. Je hoeft nog niet gelijk de stap naar het houden van je lichaam te maken.

Ik merk zelf ook dat op het moment dat ik mij focus op het waarderen en accepteren van wat mijn lichaam allemaal DOET in plaats van het focussen op hoe het eruit ziet – ik veel meer rust creëer.

Kijk eens wat er gebeurt zodra je zwanger bent of bent bevallen. Je lichaam heeft nog nooit zoveel kracht getoond en gecreëerd. Het is in staat om een mensje te laten groeien in je lijf. Het is staat om een bevalling aan te kunnen.

Er groeit een mensje in je lijf. Hoe fucking bijzonder is dit wel niet?

Hieronder heb ik een aantal affirmaties opgeschreven die jij kan herhalen tijdens en na je zwangerschap.

Terwijl je zwanger bent:

‘Hoe bijzonder is het wel niet dat mijn lichaam een mensje in zich kan laten groeien?’

‘Ik wil mijn baby alles geven wat het nodig heeft’

‘Mijn lichaam is zo sterk, en mijn lichaam zorgt ervoor dat mijn baby veilig en gevoed wordt’.

 

Na je zwangerschap:

‘Ik wil goed voor mijn baby zorgen en daarvoor moet ik ook goed voor mijn lichaam zorgen’

‘Ik wil mijn baby liefde en geborgenheid geven, maar ik zal dit eerst aan mijzelf moeten geven voordat ik dit kan overdragen aan hem/haar’.

‘Ik accepteer mijn lichaam, hoe het is. Gewoon is. Al is het ‘anders’.’

Shop een nieuwe gaderobe

Tijdens het herstel van mijn eetstoornis kwam ik aan in gewicht. De confrontatie met de ‘oude’ kleding die ik droeg zorgden ervoor dat ik het oude lijf weer terug wilde. De confrontatie aangaan met de te kleine maat was heftig en ook totaal niet nodig.

Zorg ervoor dat je van tevoren al kleding klaar hebt liggen die je sowieso past, waardoor je ook niet de frustratie voelt zodra je kleding aan wil doen die jij niet meer past. Zowel als je zwanger bent en de baby groeit, en zodra je bevallen bent.

Na je bevalling heeft je lichaam tijd nodig om zich te herstellen. Je kan je gaan focussen op je gewicht of je uiterlijk, maar denk eens na wat erbinnen in je lijf allemaal moet gebeuren om alles daar weer te herstellen. Ook je hele hormoonhuishouding heeft ontzettend veel tijd nodig om weer die balans te creëren. Het enige waar jouw lichaam aan denkt is vanbinnen herstellen en je hormonen weer in balans brengen. Niet dat het zou moeten afvallen. Dat heeft het helemaal niet nodig. Het heeft rust, ruimte en tijd nodig.

Het laatste wat het kan gebruiken nis de stress die je creëert door het continu maar af te wijzen, lelijk te vinden, uit te hongeren en noem maar op! Dit heeft het helemaal niet verdient!

Focus je op wat jij belangrijk vind

Ik begrijp heel goed dat je je uiterlijk belangrijk vindt. Ik bedoel, ik kan hoog of laag springen maar als ik een dag heb dat mijn haar lekker zit en ik een beetje kleur op mijn gezicht heb voel ik mij ook lekker. Maar er is meer in het leven dan alleen maar het uiterlijk. Je hebt mensen om je heen waarvoor je hier bent. Je familie, vrienden, je kindje wat is geboren of nog geboren moet worden. Probeer je eens te bedenken wat nu ECHT belangrijk is voor jou. Waar JIJ gelukkig van wordt. Zodra je je blijft focussen op het veranderen van je lichaam en alles wat hierbij komt kijken, verlies je vaak de dingen uit het oog waar jij heel veel waarde aan hecht – de dingen die niets te maken hebben met je uiterlijk.

In plaats dat je je gaat focussen op het veranderen van je lichaam, focus op wat er echt belangrijk is en maak keuzes uit de positieve energie die jij hiervan krijgt.

Zoek hulp

Ik kan hier lang en breed over schrijven, maar als je merkt dat je echt jezelf verliest in het willen afvallen tijdens of na je bevalling en het gevecht met je lichaam kan ik je aanraden om een coach of een therapeut in de armen te nemen. Iemand die je begrijpt en tips kan geven. Waar je even alles kan zeggen wat je wil.

Maar ook de mensen om je heen zoals je familie, je vriend/vriendin/partner/man, je vrienden of iemand in je directe omgeving waarbij jij je veilig voelt. Praat erover. Zoek vrouwen op die met hetzelfde kampen en steun elkaar in het bovenstaande proces.

En natuurlijk: je mag hulp vragen bij het verzorgen van de baby. Zodat jij even lekker je lichaam rust en ruimte kan geven met een dutje of een lekker warm bad/douche.

En als allerlaatste en ook wel het allerbelangrijkste:

Je hoeft je lichaam niet ‘terug te krijgen’. Jouw lichaam is namelijk nooit weggeweest! Dit lichaam is nog steeds JOUW lichaam. Het is sterk. Het werkt. Alles wat jij nu ziet als imperfectie van jouw lichaam, vertelt eigenlijk het verhaal over de prachtige en mooie dingen die het voor jou heeft gedaan. Focus hierop en probeer jezelf aan te leren om jouw lichaam lief te hebben en te waarderen. Meer dan ooit tevoren. Het heeft namelijk jou het meest mooie cadeau gegeven. Een klein mensje.

En welk voorbeeld wil jij graag voor dit kleine mensje zijn? Een moeder die zichzelf tekortdoet door haar lichaam af te wijzen en in diëten en trainingen te stoppen alleen maar om dat haar lichaam weer de oude zal moeten zijn? Is dit écht wat jij mee wil geven aan jouw kind?

Je lichaam hoeft niet te worden zoals het was. Dit kan ook niet. Het heeft in die 9 maanden zoveel veranderd, wat wel weer terug veranderd maar nooit zoals het was. En dat is oké. Want mijn lichaam (ook al heb ik geen kind) is ook niet meer zoals het een aantal jaren geleden was. Je lichaam veranderd ALTIJD. Net zoals dat het leven veranderd. Focus je niet op wat het was, maar focus je op wat het nu is en wat het allemaal kan.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.