Wat als ik al zoveel hulp heb ingeschakeld en honderden euro’s heb uitgegeven maar niets verder kom?

Wat als ik al zoveel hulp heb ingeschakeld en honderden euro’s heb uitgegeven maar niets verder kom? Wat moet ik dan doen?

Ik herken dit wel. Van het ene programma naar het andere. Van de ene therapie naar een traject met een coach, maar je blijft vast zitten. Wat ik beschrijf in m’n nieuwe cursus: intuïtief eten (sept/okt online!) – is het stukje pijn.

Je brein is geprogrammeerd om jou te beschermen en jou te laten overleven. Dit doet het door jou van pijn af te houden en naar plezier en geluk (een fijn gevoel) te brengen en dit te laten voelen. Dit is ook waardoor de meest oncomfortabele en pijnlijke situaties juist comfortabel kunnen voelen. Want ik elke situatie kiest je brein ervoor om jou comfortabel te laten voelen, en door dat deze gebeurtenis wordt herhaalt wordt dit jouw comfort zone.

Dus hoe kun je verwachten dat je gaat veranderen als jouw huidige situatie niet voelt alsof het pijn doet aangezien het comfortabel is geworden? Aangezien je nog kunt functioneren. Ook al weet je dat dit niet zo is. Ook al weet je dat het onveilig is. Niet fijn. Niet comfortabel – verandering blijft eng. Je ziet jezelf continue weer terugvallen in het oude patroon, want je brein denkt dat het jou helpt met overleven.

Het is de kunst om duidelijkheid te creëren waarin jouw huidige situatie jou tegenhoudt. Waar zit de pijn? Waar zit het verdriet? Waar zit de frustratie? Ga er mee zitten. Je brein wil dit niet accepteren, maar doe het. Ga tegen die onrust in. Ga tegen de drang van weglopen in maar zit met de pijn. Want als de huidige situatie minder pijn doet dan wat de verandering zou kunnen brengen, zal verandering niet gebeuren.
Als verandering enger en moeilijker lijkt dan het blijven in je huidige patroon, zal je er nooit uit komen.

Mijn tips:
1. Ga met jezelf zitten en vraag jezelf af: hoe zie ik het voor mij als ik zo doorga? Wat mis ik dan? Wat mist mijn omgeving dan?
2. Hoe ziet mij leven er over 2 of 5 of 10 jaar uit als ik zo doorga?
3. Neem de tijd. Ga zitten. Het is oké. Laat de emotie er zijn. Vecht er niet tegen. Adem erdoorheen en wees lief voor jezelf.

Geef jezelf wat je nodig hebt. Pijn is niet eng, het is de indicatie dat er iets kan veranderen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.