WAT TE DOEN ZODRA JE WIL GAAN BINGEN?

‘Ze heeft net haar avondeten op wanneer de drang begint. Het voelt alsof het eten in de voorraadkast haar naam roept. Alles waar zij nog aan kan denken zijn de Oreo koekjes die nog in de kast liggen. Die pot met pindakaas en dat verse brood wat zij die middag heeft gekocht. Daarnaast weet ze nog dat er een zak chips ligt en een reep chocolade.
Het enige wat ze het liefste wil is om uit die cirkel te komen. Maar toch is de drang te groot. De schreeuw om eten te sterk. De onrust te intens. De enige manier hoe zij die onrust kan verminderen, dit weet ze maar al te goed, is om te eten. Met de gedachte; ‘morgen stop ik ermee’ – gaan de eerste Oreo koekjes naar binnen. Wordt de zak chips gepakt. De Oreo koekjes worden gedoopt in de pindakaas. Het brood word rijkelijk besmeerd met pindakaas en de reep chocolade wordt ertussen gevouwen.
Een half uur later en een pak Oreos, een pot pindakaas, een heel brood, de zak chips en de reep chocolade later bast ze in tranen uit. Ze is misselijk. Kots misselijk. Ze wil dit niet meer. De radeloosheid is groots – ‘hoe kom ik uit deze cirkel?’.’


Een aantal tips:
1. Pauzeer
Neem een moment van pauze vanaf het eerste signaal zodra jij de drang krijgt om te gaan ‘bingen’. Neem een diepe en goede ademhaling. Zeg eens tegen jezelf: ‘Mocht ik nog de drang en de wil hebben om te gaan bingen na deze oefening dan mag dit maar ik ga eerst deze oefening proberen’.
2. Creëer ruimte
Neem afstand van de keuken (of welke plek maar ook die jou triggerd om te gaan bingen). Ga naar een plek waar je kan zitten. Vertel jezelf dat je mag gaan bingen van jezelf maar dat je aan het oefenen bent om de binge uit te stellen.
3. Gebruik andere strategieën en mechanismen
Kom erachter wat het beste voor jou werkt. Het voelen en een plekje geven van de emoties, gedachten en gevoelens die jij hebt op het moment dat jij wil gaan bingen hoeft niet DE manier voor jou te zijn. Mocht de drang echt heel hoog zijn raad ik je het aan om tussen de 3-8 afleidende strategieën uit te kiezen die jij elk tussen de 5-10 minuten gaat doen. Je kunt ook een aantal overtuigingen tegen jezelf zeggen. Hieronder heb ik er een aantal opgeschreven die mij erg goed hielpen:

– Mocht ik later nog steeds willen bingen, mag ik dit doen. Ik ga nu oefenen om met deze drang te gaan zitten.
– Elke keer dat ik de pauze methode gebruik, zal het de volgende keer nog gemakkelijker maken
– Ik mag mijn herstel stapje voor stapje doorlopen. Dag bij dag kies ik voor herstel
– Ik ben trots op mijzelf dat ik niet naar deze drang heb geluisterd
– Bingen laat mij voor 3 minuten goed voelen, maar daarna voel ik mij nog slechter
– Ik ben sterker dan mijn drang om te bingen
– Er is geen berg aan eten die mijn emotionele blokkade kan opheffen
– Ik kan altijd weer terugkeren naar mijn eetstoornis, maar ik mag nu ook iets anders proberen
– Ook al vertelt mijn eetstoornis dat ik dit zou moeten doen, ik hoef hier niet naar te luisteren
– Ik ben het waard om lief en vol compassie mijzelf te behandelen.
– Ik ben genoeg. Echt genoeg.

Maak het verschil tussen je eetstoornis stem en je eigen stem
Probeer bewust te worden wat jouw eetstoornis stem jou vertelt en probeer te reageren uit je eigen stem. Jouw eetstoornis stem zal met redenen komen om WEL te gaan bingen. Denk eens aan wat jij tegen een vriend/vriendin zou zeggen in dezelfde situatie.
Herinner jezelf eraan dat, ook al heb je de drang, je hoeft er niet naar te luisteren en hiernaar te gaan handelen. Hoe meer je oefent, hoe meer je gaat leren om met deze drang te gaan zitten die jij ervaart. Hoe onwaarschijnlijk het op dat moment ook lijkt en voelt: de drang zal uiteindelijk vervagen..
Herinner jezelf eraan hoe jij je vaak voelt na een binge. Bingen geeft op korte termijn een gevoel van opvullen, comfort. Maar op lange termijn geeft het je stress en een verdrietig gevoel.
5. Vind hulp
Probeer te oefenen om hulp in te schakelen van mensen om je heen die jou supporten of jou kunnen helpen om tegen je eetstoornisstem in te gaan. Al is het iemand bellen voor afleiding van die drang om te gaan bingen.
Het om hulp vragen kan ervoor zorgen dat je ware ik naar voren komt.
Het is ook heel belangrijk om je eigen ik naar voren te doen laten komen. Herinner jezelf eraan dat jij het bingen gebruikt als een reactie op fysieke of emotionele drang (het kan zijn dat je doorgaans de dag te weinig eet of bepaalde voedingsmiddelen vermijd waardoor jij er drang naar krijgt in de avond), of het is er om, om te gaan met oncofrotabele emoties.
Je kunt ook tegen jezelf zeggen dat je het bingen niet voor altijd hoeft op te geven. Je kunt er altijd weer op terug gaan vallen. Probeer het dag bij dag te gaan bekijken. Wat nu, als je iets anders gaat proberen deze keer?

HERSTELLEN IS MOGELIJK!
Mocht je toch gaan bingen na al deze stappen, is het belangrijk dat je lief voor jezelf blijft. Je bent niet alleen in dit gevecht en het wil zeker niet zeggen dat je te weinig wilskracht hebt.
Je bent in het gevecht met iets waar NIEMAND in gevecht mee zou willen zijn.
Wat nog belangrijk is, is dat je niet gaan compenseren voor je binge. Dit houd namelijk de binge en compensatie cirkel rond.
Mocht je de drang een tijdje hebben kunnen onderdrukken kun je stapje voor stapje hier jezelf in laten groeien.
Mocht je de drang compleet hebben kunnen onderukken mag je dit vol trots jezelf behandelen.
Uiteindelijk verdien jij een vrij en gelukkig leven. Wat je ook geloofd of vertelt – je kunt stoppen met bingen. Ik heb met zovelen gewerkt die met dit in gevecht waren en dit hebben overwonnen. Volledig herstel is mogelijk, ook voor jou.

PS. IK HEB EEN CADEAUTJE VOOR JOU. DOWNLOAD HET GRATIS WERKBLAD: ‘DE PAUZE METHODE’. VUL DEZE IN ZODRA JE DE ONRUST VOELT AANKOMEN VOOR DE EETBUI.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.