Weet je nog?

Weet je nog die kerstdagen waar je zo tegen op keek? Die zijn over.
Weet je nog die eerste schooldag en die slapeloze nacht omdat je bang was voor die dag? Die dag is over.
Weet je nog je eerste werkdag bij je nieuwe baan waarover je zo onzeker was? Die is over.
Weet je nog die eerste date met nu je vriend(in) waar je zo zo zenuwachtig voor was? Die is over.
En weet je nog dat al die gevoelens zo intens voelden? Je angsten zo echt? Maar dat je na al deze gebeurtenissen jezelf bijna uit kon lachen en zei: ‘het was niet zo erg’ of ‘ik heb dit geflikt’ of zo eng was het helemaal niet’.
Je angsten creëer je in je hoofd. Je kunt jezelf helemaal gek maken. Maar dit wil niet zeggen dat deze echt waar zijn of uit gaan komen.
Je lichaam is bijzonder, zo bijzonder dat wanneer er een gevaar is, je lichaam je wil beschermen. Angst = bescherming = misselijk, paniek, weg willen lopen, migraine, ziek.

Ja. Je kunt jezelf door angsten te geloven letterlijk in paniek brengen. Een tip om met deze moeilijke of enge momenten om te gaan:

🗒 Schrijf de momenten uit. Waar ben ik bang voor? Waar komt dit vandaan? Wat geloof ik over deze situatie?
💨 Ademhalingsoefeningen

👭👬 Praat erover met iemand om te relativeren.

In mijn online programma: ‘Een nieuw begin 2.0’ heb ik een hoofdstuk geweid aan deze momenten en kun je leren om minder angst en paniek te ervaren en juist te genieten van de momenten voor deze gebeurtenissen. Om met vertrouwen en rust in deze gebeurtenissen te stappen. Om uit liefde voor jezelf deze momenten aan te gaan ✨✨

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.